Saturday, October 17, 2009

Cum am vazut eu prima data vaci cu juma de coada

Newgrange este unul dintre cele mai cunoscute locuri preistorice din lume. Construit cca 5.000 ani in urma, cu 500 de ani inainte de construirea primei piramide, mormintul "de trecere" (passage tomb) este in apropierea riului Boyine (Bóinne ) si este unul dintre cele mai vizitate locuri ale Irlandei. Privelistea din regiune m-a impresionat in masura in care imi amintea de plaiurile pitoresti ale Moldovei: brazi, copaci, dealuri, coline, verde si iar verde. Zmeura salbatica. Oi. Vaci. Ca la tsara :)
Insa ceea ce pentru mine era ceva normal, pentru turisti-orasheni era ceva demn de fotografiat. Cineva chiar a glumit ca uite, se mira oamenii de ce vacile nu sunt violete :)))
Gluma, gluma - insa atunci am observat si eu ceva ciudat - vacile nu auveau coarne. Am presupus ca acestea sunt taiate pentru a nu rani oamenii si pentru a nu se rani una pe alta. Insa acele vaci aveau si alta mutilare evidenta - coada.



Dupa cum m-am informat de pe internet, procedura de a taia coada vacilor ( de la jumatate, sau chiar de sus) isi are originile in Noua Zeelanda. In zilele noastre se practica taierea cozilor in Irlanda, Australia si USA. Se considera ca amputarea previne transmiterea anumitor boli de la bovine la oameni, minimizeaza riscul aparitiei mastitei si mentine vaca mai curata. Coada insa este un instrument primar de aparare contra mustilor, iar vacile ce au cozile taiate tind sa petreaca mai mult timp in picioare, semn vadit ca nu se simt bine. Iar o vaca trebuie sa stea culcata 9-14 ore pe zi pentru a produce lapte. De asemenea, coada este si un mijloc de comunicare pentru vaci - de ce insa aceasta este amputata, si inca si fara anestezie? La unele vaci se formeaza tumori in locul amputarii, iar majoritatea animalelor sufera de sindromul "membrului fantoma".
Asa cum am zis si eu cind am observat cozile injumatatite, lipsa cozii faciliteaza si procesul de mulgere - caci o lovitura de coada este extrem de dureroasa. Studentsii internationali nu erau insa prea interesati de informatii - unii nu consuma lapte, altii nu iubesc natura, iar majoritatea nu au vazut o vaca in viatsa lor si nici nu s-au gindit niciodata la saracele bovine mutilate ce intr-un final ajung in pastele bolognese.

No comments: